Rondje IJmeer - Pampus S

- Hans Heerding

Een mooie tocht met-zonder golven.

Op het programma staat een rondje Pampus vanaf Almere-Haven.

We verzamelden met 5 man bij de Anax rond 08:00 uur zondagochtend om de boten te laden en ons te begeven naar Almere-Haven. Aangekomen bij de kajak vereniging aldaar was er een mede-vaarder, en bekende van Bert,  aan het klussen.  Hij, Leen, gaf ons de gelegenheid om ons binnen om te kleden terwijl hij ondertussen koffie ging zetten. Wat een goed begin van de dag. Maar we waren niet gekomen om lang te kletsen dus de boten in en het water op.

Vervolgens de Hollandse Brug onderdoor om door te steken naar het eiland Het Hoofd. Hier uitgebreid gepauzeerd op een plekje wat een prima wildkampeerplek zou kunnen zijn. Midden op het eilandje in de luwte een grasveldje. Perfecte plek. Hierna het volgende stuk en begonnen aan de overtocht over het IJmeer naar het forteiland Pampus.

Dit was zoals onder “oudgedienden” wordt gezegd: even met de billen knijpen. Je komt van behoorlijk, in mijn optiek, ruw water terecht in wind en golven die je het liefste met boot en al op de kant willen zetten en ja dat vond ik best wel pittig. Maar de continue aanwijzing:”ontspan” hielp enorm en heeft ervoor gezorgt  dat een ieder op een veilige droge manier aan de andere kant van het eiland via een smalle doorgang de wal op kon. In verband met de tijd, het wordt al vrij snel schemerig, hebben we een korte rondwandeling gemaakt en zijn daarna het water weer op gegaan.

De wind ging iets luwen en we begonnen aan onze terugreis. IJmeer over, brug onderdoor en naar het eiland de Schelp zo een beetje midden op het Gooimeer. Hier een hele korte pauze van 10 minuutjes om vervolgens schuin over te steken naar Almere haven. Al met al rond de 25 km gevaren. In de evaluatie kon het verschil niet groter zijn. Golven? Welke golven? Heerlijke Hollandse nuchterheid. Maar zeker een dag die o.a. voor mij een heel goede leerschool was. Het steeds beter leren kennen van de boot tijdens andere water- en wind omstandigheden maar er valt ook nog heel wat te leren in peddeltechniek. Een vaardag die zeker aan te bevelen is voor de beginnende grootwater vaarder.

Zondag 27-11-2022, Hans. Heerding

Foto's: Jan Volkers